Thursday 21 March 2013

Punca penyalahgunaan dadah.



"Ahhh stresslah!" merupakan antara ungkapan yang sering dikeluhkan oleh para remaja masa kini. Stress merupakan salah satu punca yang menyebabkan remaja masa kini memilih dadah sebagai teman mereka. Kawan-kawan tahu kenapa ada dalam kalangan kita yang mengambil dadah? Antara faktor-faktornya ialah :

Putus cinta
Baru putus cinta monyet, terus nak ambil dadah. Nak lupakan kekasih lama katanya. Hey! Rilekslah kawan, kita kan muda lagi. Tak perlu terburu-buru. Kan masih banyak masa lagi. Nanti bila dah masuk universiti, mata kita boleh juling sebab rambang mata nak pilih pasangan hidup! Ramai lagi yang kacak-kacak dan cantik-cantik, macam kami. Hehe.

Pengaruh rakan sebaya
Kenapalah ada orang yang sanggup ikut kawan dia buat sesuatu perkara walaupun dia sendiri tahu yang perkara itu salah? Kalau kawan dia terjun gaung, dia pun nak ikut jugak. "You jump, I jump" katanya. Seseorang individu itu mungkin baik pada awalnya, tetapi kerana terlalu terpengaruh dengan rakan-rakan, mereka terus hanyut dalam lembah kehancuran ini. Hish. Disebabkan itulah kita seharusnya bijak memilih kawan!

Sikap ingin tahu dan mencuba
Pasti dikalangan kita mempunyai perasaan ingin mencuba dan ingin tahu. Inilah yang dinamakan semangat inkuiri. Walaupun kita sering berperasaan sebegitu, kita seharusnya belajar untuk mengawal perasaan kita kerana sekali terjebak, pasti kita akan menyesal seumur hidup. Tuntasnya, jangan sesekali kita terfikir untuk mencuba melibatkan diri dalam gejala dadah! Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi tau kawan-kawan.

Ingin mendapatkan ketenangan jiwa 
Disebabkan tekanan yang sering menganggu kehidupan kita, sebahagian daripada kita telah mengambil jalan pintas untuk melupakan masalah mereka dengan mengambil dadah. Tidakkah mereka terfikir tentang kesan jangka masa panjang yang akan menghantui mereka akibat pengambilan dadah ini? Tahukah mereka bahawa dadah bukannya dapat mengurangkan masalah, malah menambahkan lagi masalah kepada diri mereka?

Kurang didikan agama
Selain itu, didikan agama yang sempurna sememangnya perlu dititikberatkan dalam diri kita. Tanpa agama, iman kita pasti goyah. Pegangan agama yang rendah menyebabkan seseorang itu mudah terjebak kerana jika seseorang itu mempunyai pegangan yang teguh terhadap agama, mereka akan tahu akibatnya daripada penggunaaan dadah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen jika anda ada sebarang pertanyaan :)