Wednesday 20 March 2013

Jenis-jenis dadah.



Dadah mempunyai pelbagai jenis. Seperti yang sering kita dengar ialah dadah jenis Morfin, Heroin, Ecstasy dan Inhalan.

Tahukah anda bahawa rokok juga penyumbang kepada gejala dadah ini? Hal ini kerana, kandungan yang terdapat di dalam rokok mengandungi bilangan kecil dadah. Rentetan daripada itu, perokok tegar sememangnya berisiko tinggi akan terjebak dengan najis dadah.

Seterusnya, mari kita lihat beberapa jenis dadah :

Morfin - Sejenis alkaloid yang diperoleh selepas diproses daripada candu mentah. Rasanya pahit dan tidak berbau. Dalam perubatan, morfin digunakan sebagai ubat penahan sakit. Pengambilan secara berlebihan akan menyebabkan kematian mengejut.


Heroin - Bahan separa-tiruan hasil pengolahan morfin dan candu. Warna asalnya putih dan rasanya pahit. Mempunyai kesan lebih kuat berkali-ganda daripada morfin. Tiada penggunaan heroin dalam perubatan. Merupakan salah satu bahan yang terdapat dalam sebatang rokok.


Ecstasy - Sering dicuba dalam golongan remaja yang kerap terlibat dalam gejala sosial seperti di pusat hiburan. Dianggap tidak membawa kemudaratan oleh golongan remaja yang mengambilnya. Dijual dalam bentuk pil. Mengganggu perasaan dan sistem urat saraf dan menyebabkan hilang sensitiviti terhadap isyarat tubuh.

Inhalan - Merupakan sejenis bahan kimia yang mengandungi psikoaktif yang dihasilkan daripada pelarut organik dan bahan meruap. Menyebabkan kematian sel otat dan membawa kepada kecacatan akal. Contoh inhalan : aerosol, deodoran, minyak wangi, penyegar udara, cat.


Rokok -

Itu sahaja yang kami dapat kongsikan mengenai jenis-jenis dadah. Terima kasih :)


4 comments:

  1. Isi yang bagus ! :D Teruskan usaha !

    ReplyDelete
  2. Info yang sangat berguna untuk akademik..tq

    ReplyDelete
  3. tq for this info

    ReplyDelete
  4. Imformasi di sini sangat bagus teruskan usaha kamu

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika anda ada sebarang pertanyaan :)