Tuesday 19 March 2013

Apa itu dadah?


Sebagaimana pengetahuan umum, Dadah ialah bahan kimia yang memberi kesan kemudaratan ke atas pemikiran (psikoaktif), fizikal, emosi dan tingkah laku seseorang.



Pada asalnya, dadah digunakan dengan bertujuan untuk merawat penyakit, mengurangkan simptom atau mengubahsuai proses kimia di dalam badan. Jika bahan ini digunakan dengan secara berlebihan, ia boleh menyebabkan kemudaratan kepada diri kita sendiri.

Penyalahgunaan dadah merupakan penggunaan dadah secara berlebihan. Individu yang mengambil dadah secara berlebih-lebihan akan merasakan perasaan gembira yang keterlaluan dan menganggap diri mereka dapat melarikan diri dari kenyataan hidup atau masalah mereka. Walhal, sebenarnya mereka hanya menambahkan masalah kepada diri mereka sendiri. Apabila mereka sering mengambil dadah secara berlebih-lebihan, mereka akan mula ketagih akan dadah dan meletakkan diri mereka dalam keadaan bahaya.

Golongan yang selalu terjebak dalam aktiviti tidak sihat ini selalunya terdiri daripada golongan remaja. Bukan hanya golongan remaja, bahkan golongan artis juga sekarang banyak terjebak dengan aktiviti ini. Mereka ini selalunya bermula dari peringkat remaja dimana mereka baru berjinak-jinak dalam kancah dadah ini, dan aktiviti ini akan berterusan jika tiada usaha untuk berhenti. Bukankah peribahasa ada mengatakan, "Alah bisa, tegal biasa." Maka masalah sosial ini perlulah dikenalpasti akan punca berlaku masalah ini dan cara untuk menghindarinya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen jika anda ada sebarang pertanyaan :)